donderdag 5 februari 2015

Ervaringen van Rotor gebruikers.

03 Okt. Benny

Ik had al ovaal van het begin af aan in de DF. Deze bleken niet goed afgesteld, maar van blessures of zoiets geen last gehad. Na 3000 km naar Lattrop gefietst, om een specialist er naar te laten kijken.
Dat had zeker effect: de tandwielen zijn nu goed afgesteld. 
Je merkt gewoon dat je een hogere trapfrequentie kan aanhouden omdat je door de dode punten heen "geholpen" wordt. Daardoor verzuur je minder snel en kun je een hogere snelheid bereiken/vasthouden. 
Van belang is dus inderdaad dat de afstelling goed is. En die afstelling is per ligfiets/persoon verschillend, hangt af van de kettingloop en de plaats van het dode punt. Het zal altijd een vraag blijven wat ik in Maasmechelen had gedaan met de juiste afstelling, jammer dat ik vanwege privé omstandigheden niet eerder kon komen.

53T QXL is in combinatie met de DF echt te klein. Door Peter meteen een groter tandwiel laten monteren, (61). En daar haal ik nu 60+ mee (niet lang, maar het lukt toch...) Dus als je op ovaal overgaat, moet je de afstelling laten controleren. Anders is het zonde van het overgaan. En ja, ik geloof nu ook in ovaal.



27 sept. Kevin Chempagne,

After reading your blog before I decided to try them. It took a little adjustment but I love them. I do find now I pull a higher cadence. I would recommend them for any Velomoble to try.

02 augustus Peter.

Afgelopen vrijdag naar De Ovale meester in Lattrop getogen. Inmiddels 750 km op de teller van de DF-XL23 en al genoeg te vertellen. In ieder geval ook ervaringen waar ik de laatste 7 jaar geen ervaringen mee heb opgedaan en dus voor mij weer echt nieuw zijn. Later in de week zal ik proberen deze ervaringen op de blog te gaan zetten.
In ieder geval bleek al wat ik verwachte dat het afstellen van ovalen een specialisme is wat niet een ieder beheerst. In de Quest had ik ovalen zitten sinds 28 augustus 2014 met een totaal van  14584 kilometer tot 4 juli 2015. De eerste paar honderd kilometer moest ik toen erg wennen maar daarna ging het vlot beter. Ik reed altijd in een erg lage cadans maar door de ovalen kwam deze een 10 omwentelingen hoger te liggen. Al met al was ik er erg positief over. Later spreek ik mensen die er niet over te spreken zijn en ze er zelfs weer hebben afgegooid. Zo krijg je voor en tegenstanders van de ovale theorie en wordt er gewezen op Froome die ze ook rijd maar dat uit commerciële overwegingen zou doen. Komt op mij over als dat er in een dergelijk miljoenen industrie er iets amateuristisch wordt bewerkstelligd zonder wetenschappelijke onderbouwing. Maar genoeg daarover. Zelf had ik goede ervaringen en inmiddels ook een groter aantal kilometers ermee gereden. In de DF voelde dat niet goed. Na de eerste grote rit had ik het idee in een spons te trappen en soms in het luchtledige. Nu was de fiets nog niet lekker pas op dat moment dus is het een optel som van wat er allemaal niet goed staat. Na het bezoek aan Peter de Rond werd het duidelijk. De rotor bladen stonden ruim een kwart slag verkeerd gemonteerd. De werking is dan zelfs het omgekeerde  dan wat het beoogd. Het verschil van montage kan nog gezet worden op snelheid en klimmen. Hierin zit maar een verschil van 1 of 2 gr. Geeft aan wat er gebeurt als een kwart slag verdraaid gemonteerd zit. Op de foto van het ovale blad is goed te zien dat een kwart slag verder de werking dan omgekeerd is als wat wordt beoogd. Op de terug reis duidelijk merkbaar dat ze nu goed gemonteerd waren en het rond  (of moet ik zeggen ovale draaien?)draaien weer natuurlijk aanvoelde.
Ben heel benieuwd of er mensen zijn die ze eraf hebben gegooid deze ook in Lattrop goed willen laten positioneren om daarna te horen of hun ervaringen anders zijn geworden. Zou mooie test case zijn in mijn ogen.

21 april Peter

Nou eerste ervaring is dat het geweldig rond loopt, geen horten en stoten meer!
Snelheid: tja spelenderwijs boven de 50 km/h (vlakke weg met wel heel goed glad asfalt), de DF is supersnel met dit tandwiel, ik zou wel graag een groter willen hebben. Voor wedstrijden is de 53 tands echt te klein.
Optrekken gaat trouwens ook beter.
Wordt vervolgd.


9 april Hilbert.

Al een tijdje volg ik de blogs die over Q-rings gaan.  Zelf rijdt ik een Alligt alleweder 3 met een 3x7 naaf, 26" achterwiel. 1 voorblad.
De 3e naafversnelling heb ik geblokkeerd, alleen de 2e is een directe aandrijving, dus geen verlies.
Ik hikte een beetje tegen de hoge prijs aan maar,
Via marktplaats kon ik van een particulier een bijna nieuwe Q-ring bemachtigen 130bcd 52-tands voor weinig.
De Q-ring heb ik naast het normale 52-tands blad op de crank gemonteerd. Zodoende kan ik goed uittesten tijdens een rit wat het verschil is.
Door met de linkerschoen tegen de ketting te duwen en met de rechter rond te trappen zet ik de ketting over.
Het wennen aan de Q-ring ging heel snel. Toen ik de eerste keer wegreed bij huis, voelde het vreemd aan maar meer ook niet.
Ik was de straat nog niet uit of had meteen al het gevoel dat het veel soepeler rond gaat.
Als ik het vergelijk met het ronde blad is het verschil letterlijk schokkend. Als ik weer overschakel op het ronde blad, is het net of de benen schokken bij het passeren van het dode punt. 
Rond voelt ineens heel onnatuurlijk aan. Accelereren gaat makkelijker en een hoge frequentie aanhouden ook.
Ik ben om en ga voor ovaal.
Peter, wordt het niet tijd om je achternaam aan te passen. dat kan echt niet meer....Knipogende emoticon Emoticon
Groet  Hilbert,  IJsselmuiden.


Hallo Peter de Rond,

Schon seit eine weile folge ich Weblogs über Q-rings. Persönlich fahre ich ein Alligt Alleweder 3 mit 3x7 Nabe, 26" Hinterrad.1 Blatt vorne. 
Der 3. Nabengang habe ich blockiert, nur der 2. ist ein direkter Antrieb, also ohne Verluss.
Bloß den hohen Preis hatte mich davon weggehalten, aber über Marktplaats.nl konnte ich preisgünstig einen fast neuen Q-Ring (130bcd 52-Zähne) kaufen von einen Privatperson.

Der Q-Ring habe ich neben den normalen Blatt mit 52 Zähne auf den Trettkurbel montiert. Auf diese Weise kann ich während des Fahren der Unterschied ausprobieren. Ich schalte die Kette um durch mit den Linkenfüß gegen die Kette zu drücken en mit Rechtenfuß normal weiter zu treten.

Am Q-Ring habe ich mich sehr schnell gewöhnt. Als ich zum ersten mal ab zu Hause losgefahren bin hat es sich bloß ein wenig fremd angefült. Schon am ende der Straße hatte ich bereits das Gefühl viel gleichmäßicher zu treten.
Wenn ich es mit den runden Blatt vergleiche ist der Unterschied Enorm. Wenn ich zurück auf das runde Blatt schalte, ist es als ob die Beine aufprallen beim passieren des totes Punktes.
Rund fült sich plötzlich sehr unnatürlich ann. Beschleunigen geht einfacher genauso wie das Behalten eine eine hohe Frequenz. 
Ich bin überzeugt und steige auf Oval um.

mfg,
Hilbert, IJsselmuiden


14 febr. Douwe.
Wat merkt ik van de ovale bladen? In willekeurige volgorde:
* het lijkt inderdaad dat ik een hogere cadans kan trappen. Wel is er een punt dat ik denk dat het niet sneller kan, maar daar moet ik even doorheen. Ik denk dat dat vooral meer oefenen is
* soms heb ik het gevoel dat er elastiek in de ketting zit. Dat gebeurt bij wegrijden bij een verkeerslicht als ik op het zwaarste punt van het blad begin en dan nog het 'oude' beeld in mijn hoofd heb dat het daarna zwaarder wordt, alleen wordt het lichter!
* klimmen heb ik, afgezien van het incidentele viaduct, niet gedaan. Tot de Oliebollentocht. Om de een of andere reden zat ik in een groepje dat de rest kwijtraakte. Gelukkig war er iemand bij met GPS en de route, maar we zegen kans om de route verkeerom te rijden. Dus niet na de koffiestop de afdaling van Berg naar Dal, maar voor de koffiestop de klim van Dal naar Berg. En die klim ging verrassend goed. En dat schrijf ik geheel op het conto van de ovale bladen!

13 febr. Martin,
Ik rij nu een tijdje met de Rotor tandwielen rond.
Wat ik vooral merk is dat ik minder last van mijn benen/knieen krijg. En ook de dag na een langere tocht (winter11steden) heb ik geen/minder last van spierpijn in de benen. Ik ga nog niet sneller en de trapfrequentie is ook nog niet echt anders geworden.

05 febr. Mark.
De ovale tandwielen maken hun belofte naar mijn mening meer dan waar. Ik heb die keuze gemaakt zodat je meer spiergroepen gebruikt
en dat merk je in het begin heel goed, als je te hard van stappel fietst. De ovaale tandwielen zitten er nu twee maanden op en ik ben nu bijna 4000 km veder.
Mijn benen voelen met name in het weekend  goed .Je snelheid gaat inderdaad omhoog, is leuk voor mij maar minder van belang.
Als je dagelijks over de Hondsrug fietst  merk je gewoon dat klimmen beter gaat . Acceleratie is verrassend snel. Ook de sporing stellen is nu heel simpel!!
De andere tips heb ik ook goed in mijn oren geknooptJ

31 jan Marloes
Eind augustus zijn de Q-rings door Peter in mijn Quest-XS gezet. Standaard zitten er al korte 155 mm cranks in. Ik heb de dag erna een klein rondje van zo'n 50 km gereden om er aan te wennen. Maar het voelde meteen heel gewoon, dus van wennen was eigenlijk geen sprake. Een paar dagen later heb ik een rit naar Bant gemaakt. Dat betekent veel lange rechte wegen waar je goed door kunt rijden door de Flevopolder en Noord-Oostpolder met af en toe een kort klimmetje bij een aquaduct en wat viaducten, maar ook een paar dorpen waar je dwars doorheen moet, met vooral in Emmeloord veel stoplichten. De kruissnelheid was een paar km hoger dan normaal op deze route en zowel het klimmen als het optrekken ging makkelijker. Het dode punt waar je met ronde bladen doorheen moet duwen is duidelijk weg en ik kan zonder er moeite voor te doen mooi 'rond' trappen. Mijn cadans is trouwens niet heel anders, met de korte cranks maakte ik altijd al tussen 90 en 100 toeren/minuut en dat is nog steeds zo. Na een kort ziekenbezoek weer terug de polder in. Omdat het zo makkelijk ging ben ik naar huis nog een stukje om gereden zodat ik die dag net boven de 200 km uit kwam. 's Avonds had ik veel minder last van vermoeide benen dan met de normale ronde bladen. De gemiddelde snelheid over de rit was ongeveer 2 km/u hoger dan op eerdere ritten over hetzelfde traject. Ik kan dus niet anders dan concluderen dat de ovale bladen voor mij een blijvertje zijn!
Inmiddels rijd ik er nu ruim vier maanden mee en ik vind het nog steeds de aanschaf meer dan waard

29 jan, Elmi.
Tot nu ben ik zeer content met de rotor Q-XL bladen, mijn gemiddelde bewogen snelheid was zomaar 2,5 km sneller dan een normaal WW ritje in de winter. De eerste paar dagen voelden ik mijn bovenbenen wel 's avonds maar dan weet je tenminste dat je iets gedaan hebt.

23 jan. Bart
De ovalen bevallen erg goed. Al tijdens het proefrondje voelde het vertrouwd en comfortabel. Het versnellen was sensationeel.

Na een snelle rit naar huis voelde mijn benen anders aan dan na een snelle rit met ronde tandwielen. Het leek net alsof ik minder energie had verbruikt en ik 's avonds was ik minder moe dan anders. Bovendien heb ik het gevoel dat ik een tempo makkelijker kan vasthouden.

Zondag heb ik nog even een rondje gefietst van ruim 100 km. Dat ging ook erg makkelijk. Geen centje pijn.

Kortom: ik ben zeer tevreden! Het was best wel een dure investering, maar het is het meer dan waard.

01-12
Hallo Peter

Het ging goed, het is net of je de wind in de rug hebt, de cadans ligt hoger en is goed vol te houden.
Ik heb er een goed gevoel bij ,de weg naar huis ging een stuk sneller .


22-11 Rob
In kort mijn ervaring. Duurt inderdaad ruim een maand voordat de minder gebruikte spiergroepen op sterkte zijn. Ik merk duidelijk dat vanuit stilstand optrekken gemakkelijker gaat. Ik heb niet echt een snelheidstoename gemerkt. Maar naarmate ik meer getraind raakte, werd het buiten al kouder en ik heb er nu ook 3 wat zwaarder lopende banden omleggen voor de winter. 

15-10 Ben,
Niet eerder zo heerlijk gefietst, en later geen last van de spieren, SUPER. 

01-10 Tom,
Ik merk een duidelijk verschil bij de lange afstanden en bij alle dagen woon werk verkeer, het is niet zo vermoeiend. Ik verwacht er volgend jaar tijdens de brevetten er echt voordeel van te hebben.

29-08, Theo
Afgelopen week wat (ca. 500) kilometers onder de wielen laten draaien van de Raptobike.
Omdat het relatief bijzondere (veel en extreem zwaar klimmen) km's zijn een verslag.
Zonder infietsen en ervaring opdoen met de Q-rings direct afgereisd naar Besancon in Frankrijk. Het was een gok hoe dat zou aflopen.
Al gelijk bij het eerste onderdeel: de heuvelklim ondervond ik mijn manco, maar werd ik ook gered door de Q-ring.
Simpelweg vergeten dat een helling daar gewoon richting 20% kan gaan voor langere tijd. Ik had ook een bergverzet nodig! Stom!
Desondanks er gewoon voor gegaan. Bij het parcoursverkennen 's middags stierf ik nog duizend keer. Afstappen en diverse pauzes waren noodzakelijk om bij te komen. Dit bleek achteraf gewenning aan het klimmen te zijn. Gaandeweg de week ging het steeds makkelijker.
Eenmaal boven op de top van 690 meter (30 graden in de schaduw!) had iemand wat twijfels over het nut van de Q-rings. Toch koste het mij weinig moeite hem een proefritje te laten maken met mijn fiets op de heuvel. Ik noemde het feit dat jij het e.e.a. had uitgevogeld over de afstelling en dat deze Q-ring mogelijkheden heeft aanpassingen te maken in de afstelling voor de ligfiets. (o.a. door de vele bevestigingsgaten)
Hij kwam verrast terug van zijn klim. Hij stelde vast dat het draaien inderdaad erg soepel ging nu. (Hou dat in gedachte)

Ik was in elk geval erg blij met het kleinere verzet, maar ook het heerlijk soepel draaien. Een enorme besparing op mijn spierbelasting en knieën.
Ik ben er nog niet uit hoeveel verschil het maakt met 155 mm cranks en hoe de combinatie 155 cranks met Q-rings zal uitpakken. Makkelijker toeren maken doen ze allebei, maar de Q-rings doen dat nog soepeler en merkbaar minder belastend. Zeker als er veel (zeer veel) kracht gevraagd wordt zoals bij het klimmen is het ontbreken van een dood punt zeer waardevol voor mij.

De echte heuvelklim verliep, ondanks het ontberen van een bergverzet, veel beter dan de training. 20 km/u gemiddeld lijkt niet snel, maar de echte klimgeiten gingen maar nauwelijks harder. 
Het 100 km criterium daar en tegen zag ik tegen op na verkenning. Ik dacht voor de vorm 1 rondje te rijden en dan de handdoek in de ring te gooien.
Er zaten diverse (super gevaarlijke) hairpins en stevige klimmen in. Een rondje was maar liefst 10 km lang!
Voor de start bleek iemand slecht voorbereid. Geen eten en geen drinken. Hij had meer te verliezen dan ik dus gaf ik hem een van mijn bananen, flesje sportdrank en mijn 2 liter Camelbag.
Dat bleek voor mij uiteindelijk nadelig, maar was geen probleem. Na de eerste ronde kreeg ik er lol in en besloot door te gaan. Heuvel af 50+. Voor dat parcours en mijn fiets best wel snel. Ik genoot ervan. De Q-rings konden die snelheid net aan. Tot 45 km/u kon ik nog bijtrappen met een mooi toertal (120?) zonder dat de fiets instabiel stuurgedrag gaf. (voorwiel aandrijver)
Bij de klim en hairpins was het telkens hard werken, maar de soepele tred bij een relatief laag toerental (80?) was voldoende om mij telkens met 8 km/u omhoog te helpen. Slingerend als een dronkeman. Uiteindelijk was het gebrek aan water en energie wat mij de das om ging doen. Ik kreeg kramp. Gewoon stoppen bij de start/finish en mijn vrouw eten en drinken voor mij laten regelen hielp mij net voldoende vooruit op met 2 ronde achterstand op de winnaar te finishen.
Ik was zeer blij.
De week erna zijn we gebleven voor diverse toertochten. De Q-rings hielpen mij nu weer overal de heuvels over. Nergens is het vlak. Sommige heuvelruggen die we over moesten waren stevig klimmen maar het beschikbare verzet was genoeg. Met de Quest zou ik toch het kleine blad voor gebruiken, nu bleek de soepele tred door de Q-rings mij met een zwaarder verzet mij omhoog te brengen. Nu er geen druk van een wedstrijd was kon ik dit klimmen lang volhouden zonder buitenadem te raken.
Wat mij uiteindelijk ook opviel was dat ik geen pijnlijke of koude voetzolen heb gehad. Ondanks soms hoge snelheden en inspanningen. Het hoge toerental en constant lichte tred voorkomen zware druk op de pedalen en toch leveren van het benodigde vermogen. Dat is voor mij een grote winst.

Met de wedstrijden en het treffen erna heb ik meer mensen met een Q-ring achtig voortandblad gezien. Geen van allen hadden niet die mogelijkheid  van verstellen zoals de Q-ring dat heeft. Ik denk zelfs dat ze verkeerd afgesteld stonden voor een ligfiets. Een blad was zelfs extreem puntig op het hoogste punt en kende een voelbaar drukpunt(!). De ketting bleef ook niet altijd er op liggen tijdens het schakelen. Daar heb ik geen een keer last van gehad. Schakelen gaat soepel en kan zelfs nog tijdens het zwaar klimmen onder enige belasting.
Wel is de ketting er twee keer afgestuiterd toen ik terug schakelde maar niet verder trapte. Op de hobbelige weg viel hij er toen spontaan af. Dat is echter iets wat hij ook al deed met het 60 tands blad. Nu is het blad nog kleiner en kan er misschien nog wat schakels tussenuit. Een dubbele kettingrand zal dat beter oplossen denk ik. Of een simpele omgebogen spaak over de ketting. Lig ik niet wakker van.
Tot slot nog wat over de 'gewenningspijn'. Ik denk dat ik er geen last van heb gehad. Moeilijk te beoordelen.
Vooral met het 100-km criterium ben ik tegen of over een grens gegaan van mijn lichamelijk kunnen. Daar kwam na 2-3 dagen wel wat ongemak uit voort denk ik. Tijdens de dagelijkse toerritten van 60-80 km met uitsluitend klimwerk in die dagen had ik er nauwelijks of geen hinder van. Ik herstelde gewoon. Ook hier denk ik dat de bescherming van de Q-ring mij geholpen heeft. Je spieren worden gewoon merkbaar minder belast bij een kalme toerrit na een uitputtend hoge belasting. Positief herstel hiervan is dan mogelijk onder inspanning. Heerlijk!

Kortom een zeer positieve ervaring uit de harde praktijk. Op een plek waar ze het beste tot hun recht komen, klimwerk. Maar ook op het vlakke zijn ze volgens mij spierbelasting besparend. Beter voor de knieën en alle spieren. Maar ook voetzolen. Daarnaast is het gewoon lekker fietsen met zo'n soepele tred.

Peter, bedankt:-)

08-07 Peter,
Heb nu de ovale tandwielen al meer dan een maand in de Quest en ben nog steeds positief over mijn ervaringen. De spieren zijn er nu goed aan gewend en het verschil in trapbeweging merk ik niet meer, dat was na een paar dagen al zo.

Cadans is nu structureel hoger en dat voelt goed, dit betekend een lagere belasting voor het onderstel, omdat je minder torque/kracht hoeft over te brengen per omwenteling, dit is beter voor de gewrichten, pezen en spieren, zelf heb ik het vermoeden dat dit voor de langere termijn ook beter is, dan het trappen met een lagere cadans. Het middenblad heeft nu 2 tandjes meer,  van 42 naar 44 en ik heb een hogere cadans, maar ik rijd in dezelfde versnelling achter, dus dan kun je je voorstellen dat dit een boost is voor mijn kruissnelheid.

23-11. Beste Peter,

Door omstandigheden heb ik afgelopen weekend mijn vers gespoten Quest pas weer helemaal in elkaar kunnen zetten en dus ben ik vandaag weer sinds tijden weer de 30 km  naar het werk gefietst (en terug).
Ik dacht dat het vier weken stilzitten wel een aanslag op mijn conditie zou hebben gepleegd, maar tot mijn grote verbazing trapte het vandaag heerlijk weg. 
Misschien is eerste gewin kattegespin, maar door jou geleverde tandwielen (inclusief de juiste afstelling) zorgden er voor dat ik lekker kon accelereren en ook de gebruikelijke kruissnelheid nu al prima kon volhouden. 
Misschien dat de nieuwe ketting en cassette ook helpen, maar wat rijdt dat lekker of liever gezegd, wat trapt dat soepel rond! Ik had niet gedacht dat dit zo veel verschil zou maken. Die tandwielen zijn wat mij betreft blijvertjes.
Dank voor de juiste afstelgegevens. 

10 opmerkingen:

  1. Hoi Peter,

    Leuk dat ik dan op deze manier wat kan terugdoen voor je prima adviezen!
    Succes met de 11 steden!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan je niet gewoon alle berichten over Rotor een zelfde label geven?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Peter, ik doe zondag ook mee met de Quest. Weet jij wie de anderen zijn? (heb ook al met twee via de WhatsApp groeps app 'gesproken').
    Ben benieuwd hoe het zondag gaat worden.
    Enne, ik volg de 'ovale ontwikkelingen' met grote interesse, zit eraan te denken om ook over te stappen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oke, dan wordt het nog druk zondag. Een hele sliert wordt het dan. Ik ken ze niet allemaal. Maar weet wel dat er zeker 4 met ovale tandwielen rondrijden dan. Zie je Zondag.

      Verwijderen
  4. Er komen er ook twee uit Zwolle (nog met ronde tandwielen) :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi, hoe meer velomobielen, des te meer plezier. Kan ik ze gelijk motiveren:-)).

      Verwijderen
  5. Een high racer met 700 C wielen

    Schlumpf Speed Drive 1:165 voor
    Rotor cyclo cross QXL 44 tanden ovaal 5 bouten 110 BCD
    Rohloff 14 versnellingen achter

    Vraagje aan het forum :-) Wat is de ideale stand van het Rotor blad t.a.v. de trapas hoek ? Stand 3 of 4 of ........ ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Martinius. De ideale stand wordt bepaald door de stand van de ketting, punt van aangrijping, de stand van het bepaal in onderste dode punt, (verst van je weg) en grootste dia. van het tandwielblad, en daarna moet je je trapper nog zetten in de stand waar je het sterkst bent. Dus niet in stand 3 of 4 want dat is voor de racefiets. Je kunt het beste contact met zoeken via het tel. nr .wat op mijn blogspot staat 0541-856929 dan kunnen we het bespreken.
    Gr. Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo , Peter

    Bedankt voor jouw aanwijzingen. Deze zijn zeer gemakkelijk te begrijpen. Ik vond deze nuttige link van Rotor : http://www.rotorbikeusa.com/pdf/Q-Ring%20Recumbent%20instructions.pdf

    Groeten Martinius.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Peter en anderen

    http://www.rotorbikeusa.com/pdf/Q-Ring%20Recumbent%20instructions.pdf

    Kap.5
    Opzetje van Rotor gevolgd omdat de QX1 bladen iets verschillend van de overigen in uitvoering. Zet de rechter trapper in het O.D.P en vindt het OCP punt van de spider. In mijn geval kwam het juiste spider OCP punt in gelijke richting te staan met de trap as. Monteer het blad eerst op basis stand OCP 2 aan de buiten of binnenkant van de spider. Belangrijk is ook dat het blad zo recht mogelijk staat t.o.v. de lengterichting van de ketting naar het achter derailleur. De aangegeven lengte strepen op de buitenwaartse zijde van het Rotor blad geven weer hoe het blad gemonteerd moet worden, OCP2 viel in mijn geval dus in de zelfde richting als de trapas stand , en het juiste ingreep punt van de ketting. Het O.D.P. kan iets verschillend zijn gelang welk model ligfiets fietsframe het is wat weer invloed heeft op bestemde OCP stand !

    overigens wordt in kapittel 5 voor ligfietsen (2 wielers) in dit geval beschreven hoe je de fiets aan kan passen aan jouw persoonlijk rij gedrag.

    BeantwoordenVerwijderen